Sunday, August 5, 2012

Bubur Candil Pancawarna


Alhamdulillah.. Ramadhan dah pun melepasi separuh perjalanannya.. Terasa cepat sungguh masa berlalu..
Semalam fikir-fikir apa nak masak untuk juadah berbuka ye.. hmm.. Intai-intai dalam gerobok tu ape bahan yang ada.. Tepung pulut ada baki sikit lagi.. Emm.. hari tu dah buat onde-onde buah melaka.. so kali ni.. kita layan plak la bubur candil.. tak pasti la resepi ni dari mana asalnya.. Orang Melayu ke Jawa ke.. yang pasti saya makan bubur ni sejak dari kecik lagi. Bulan puasa selalu mak mesti buat bubur ni.. Kita plak mase tu kecik2.. Dok la tunggu tepi periuk yang mak masukkan tepung ni.. Dapat makan, sedap.. kenyal2 gitu.. Bubur ni dikenali dengan nama bubur candil.. diperbuat daripada tepung pulut yang diwarnakan dan digentel kecil2..

Semalam saya ada 2 pembantu.. so diorg la yg tolong gentel.. plus sorg si kecik yang ikut same menyebok jugak nak main tepung.. tau je la kalo dah anak dara kecik yang buat.. maka macam2 warna la yang keluar.. Jom kita semak resepinya.. versi saya la ye..

BUBUR CANDIL PANCAWARNA

Bahan-bahan:
2 cawan tepung pulut
Secubit garam
Air Secukupnya
Pewarna makanan
200ml santan - saya guna santan KARA sekotak kecik
Air
1/2 ketul gula melaka
Gula - agak2 la manisnya ye.. suka manis bleh bubuh lebih
Sagu biji
Daun pandan

Caranya :
1. Bahagikan tepung pulut kepada beberapa bekas mengikut warna yang akan digunakan. Masukkan secubit garam.
2. Campurkan sedikit air dengan pewarna. Tuang sedikit demi sedikit ke dalam tepung pulut sambil uli sampai rata dan adunan agak bleh digentel.. (macam buat onde-onde buah melaka jugak).
3. Dah siap semua tepung diwarnakan, gentel kecil-kecil..
4. Panaskan air dalam periuk. Masukkan gentelan tepung dalam air yang mendidih, Tunggu sampai timbul dan bleh la tapiskan dan masukkan ke dalam periuk lain yang berisi air biasa. (Kalau nak cepat leh je sambil gentel sambil masuk trus dlm air panas tu..)
5. Amik periuk yang berisi gentelan tepung yg dah masak tadi.. Air jangan banyak sangat. Masakkan dengan gula melaka, gula dan sagu biji, daun pandan. Pastikan sentiasa kacau supaya sagu tak melekat di periuk.
6. Bila sagu dah hampir masak, boleh la masukkan santan dan kacau sebentar. Tutup api dan sedia dihidang..

No comments: